Pokud se podíváte na úspěšné podnikatele a podnikatelky, snadno můžete získat dojem, že jediným, kdo má šanci uspět, jsou lidé, kteří jsou tvrdí, nesmlouvaví, a úspěchu ochotni obětovat všechno. Je tomu ale skutečně tak? Poslední dobou se ukazuje, že šanci mají i ti lidé, kteří do tohoto obrázku nezapadají. Jde zejména o tu tvrdost a nesmlouvavost. Spousta lidí předlouho věřila, že všichni úspěšní šéfové se nutné musí snažit vyždímat ze svých zaměstnanců maximum.
Ukazuje se ale, že stejně důležité jako snažit se ze svých podřízených vytřískat i to, co v nich není, je vybudovat si ve svém podniku loajalitu. A to se nedá dělat tak, že budete na lidi tlačit, dokud je nezlomíte. Takže raději než býk, co běží hlavou proti zdi, musí být šéf, v dobrém slova smyslu, trochu had. Prostě musí dokázat přesvědčit lidi, že to, co po nich chce, byl vlastně jejich nápad. Protože pak se mohou tvářit, že to, co jejich zaměstnanci chtějí udělat, nebyl jejich záměr, ale že jim, protože naslouchají a jsou dobrými vedoucími, povolí nápad uskutečnit.
Na druhou stranu je ale pravdou, že tím, co velká jména businessu spojuje, je vize. Pokud chce někdo mít prosperující firmu, musí mít představu, kam s tím chce směřovat.
Takže například když si zakládáte restauraci, musíte vědět, co v ní chcete vařit, jakým stylem, pokud otevíráte spediční firmu, musíte mít alespoň nějaké ponětí o tom, jaký rozsah služeb budete poskytovat. Tady se zase vyplatí naslouchat svým podřízeným, protože právě oni vám mohou poskytnout perspektivu, kterou byste možná jinak neměli. Například když si zakládáte hospodu a podaří se vám do ní přitáhnout personál s praxí, vyptejte se jich, co se jim líbilo nebo nelíbilo, co by udělali jinak. Právě díky tomu se budete moci vyvarovat těch nejběžnějších chyb.
Takže abyste uspěli, nemusíte být nutně žralok, ale musíte mít vizi a představu, jak má váš výsledný podnik vypadat. Pokud toto máte, pak můžete uspět, a zároveň moc neměnit svůj charakter.